ADIL

Assalamualaikum.

Ini entry saya yang kedua. Bukan sambungan untuk entry SUARA KITA. Kali ini saya letak tajuk ADIL.
Kenapa ADIL. Maksud ADIL. Kalau ikutkan pada buku rujukan Pendidikan Islam Tingkatan 4 atau 5 (random), adil bermaksud meletakkan sesuatu betul pada tempatnya. Kalau mengikut kepada carian mr. google, adil bermaksud kesamarataan. Fair and square, bak kata mat saleh bulu ketiak kuning.

Tadi waktu lunch, biasa lah kalau sudah namanya perempuan makan pun sambil sembang. Jadinya, saya telah mengeluarkan suatu statement menyebabkan mereka tak setuju *mungkin*?

Apa saya kata?
Ayat saya lebih kurang macam ni,:
“Saya mintak maaf, jangan ambik hati saya nak cakap ni. Kita kalau jadi parents, bagilah kasih sayang yang sama rata pada anak-anak”.

Mereka bukanlah tidak setuju tetapi kurang bersetuju dengan kata-kata itu. Entahlah. Mungkin maksud yang ingin saya sampaikan tidak tersampai atau mungkin tersalah faham.

Kenapa saya berkata begini.

Saya bujang and memang tidak ada pengalaman as a parent. Tetapi ada sebab kenapa saya berkata begitu kerana, one of my officemate ni cakap:

Lebih kurang macam nih:

Si A, “ Beza anak yang minum susu ibu  dengan susu botol. Tengok macam A*tak boleh bubuh nama sebenar* taat dan dengar cakap ibu. Kalau si E ni, lain sikit perangai.

Disambung pula,
Si B, “ Ehem…Q *name anak die, maaf xnak sebut*…mmg minum susu dada kejap aja. Lepas tu dah tak mau, nak minum susu botol gak. Itu yang perangai lain pelik sikit. Sebab tu gemuk. 

Bagi saya, memang tiada masalah tetapi apabila kita mula membanding anak-anak kita antara satu sama lain, tak mustahil suasana yang kita create itu akan mempengaruhi peribadi anak-anak kita.
Kenyataan saya*yang di atas tadi* dibalas,

“Sue, memang lah kena adil, tapi tak kan lah kalu kita beli satu permainan dekat si A  ni, kita pun kena beli jugak ke B. Susahlah macam nih. Beli satu, tapi berkongsilah.”
Oh…saya faham term of kongsi. But what I trying to say is the way we give kasih sayang to your kids. Bukan atas dasar material or giving of something. Apa yang cuba saya nyatakan adalah atas dasar perkataan atau ucapan kita pada mereka.

Let say:
“Abang long ni pandai lah, rajin belajar, dengar cakap. Adik nih pulak, belajar macam nih…malas. Tengok abang dah la rajin, pandai pulak”
Memang pada kita, apa yang kita cakap dah betul, tetapi ada tak kita fikir penerimaan anak-anak terhadap percakapan kita.

Cuba kita cakap macam nih,
"Abang long ni rajin, selalu tolong mama. Bila adik nak tolong mama, adik pun rajin tapi jarang tolong mama. Abang long nanti tolong adik belajar, sama-sama jadi pandai yer". *mungkin?*
Mungkin kita boleh cuba gunakan secara reverse psychology pada anak. Janganlah kita membandingkan anak-anak. Kita fikir dengan membeza-bezakan mereka, menyebabkan anak ini akan terus berusaha tetapi adakah kita fikir perasaan mereka apabila dia dibandingkan dengan abangnya. Oleh sebab itu, ada anak yang memberontak. Mereka akan fikir mak dan ayah sayang abang saja, mak kate saya tak pandai, mak kata saya malas dan sebagainya. Dan, secara automatiknya, anak itu membentuk peribadi yang negative. Walaupun dia berusaha untuk memenuhi kehendak hati ibu bapa tetapi nilai dalam dirinya mungkin sudah tidak ada. Sebab itu lah wujudnya anak yang suka melawan, bersikap tidak menghormati dan besar kepala.

Jadi,
Mungkin kita fikir kita dah lakukan yang terbaik untuk anak-anak kita. Tetapi, wahai parents, watch out your words. Anak-anak ada hati dan perasaan. Bila kita tersalah, padahnya kita yang menanggung dan akhirnya, apa akan jadi pada anak kita. Siapa yang rugi. Anak-anak adalah amanah Allah kepada kite.

Anak-anak itu memang kain putih. Kita lah yang mencorakkan mereka. Bagaimana?
ITU ADALAH PILIHAN KITA!!!


**Saya masih bujang dan ini pandangan saya, bercakap memang senang dan saya akui memang susah untuk melakukannya**

Last word,

Sentiasalah mendoakan kebahagian dan kesejahteraan ibubapa kita. Dan sama-samalah kita berusaha untuk menjadi anak yang soleh-solehah dan berusaha untuk membahagiakan ibubapa kita.

Wassalam,
senyum sokmo
saya mahu jadi anak solehah

No comments:

Ad Code

Responsive Advertisement