Friday, December 24, 2010

::PAK CIK KU KAWEN LAGI::

~Bila Dua Orang Yang Sama Tapi Nama Lain~

Majlis kahwin pakcik ku pada 14 Dec 2010. Selamat Pengantin Baru..











~pengantin disambut dengan salawat~
semoga mereka bahagia di dunia dan akhirat...


















pakcik2ku...














Bila ayah berwajah serupa...anak yang jadi mangsa...mane satu abah ku...tp yg ni betul abahku...







makcik2 ku...

Monday, December 6, 2010

::Task Pertama::

Saya Di Singapura!!!











pandangan singapore dr tingkap hotel pada waktu pagi











singapore pada waktu malam...di sini start 930 malam sudah tutup shopping mall.jalan pun sudah lenggang...








beberapa jenis minum keras yang di sediakan di dalam bilik hotel...ermm...






hanya tiga keping gambar ni jer yg menarik dr camera saya...nanti ak di upload beberapa lg gambar di sekitar exhibition OSEA 2010. akan di ambil drp opismate..
tak sempat jalan2 di sekitar singapore kerana sibuk dengan OSEA..erm...tak berapa menarik!!!

Sunday, December 5, 2010

Lavender is My Soul

Lavender Means Waiting For Love!!!





Note:
*this one of my faverate movie...Lavender... eventhough cite nih lembab sikit...tp ak tetap suka!!!
**dua lagu tu pom aku suka...lagi2 lagi yang atas tu...first time dgr,nanggis...hukhuk...sedihkan
***Lavender mmg ak suka...lg2 bau die yg harum..sbb tu ak suka letak haruman lavender kat bilik and opis...hehehe...pernah terniat nak tanam lavender tp xsesuai tuk tanah di malaysia...tanam orkid pom jadi...;p

Friday, December 3, 2010

Maka diciptaNya Adam dan Hawa

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur dan Hawa melahirkan saat dirinya terbangun??

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang.

Tuesday, October 19, 2010

::Bila Saya Bercakap::

Saya, Aku, Orang…!!!

ASSALAMUALAIKUM SEMUA!!!!

Dah lama agaknya tak up-date blog nih. Bukan busy, tapi malas.Rasa-rasanya banyak sangat benda yang nak share tapi kemalasan itu sangat menjadi raja dalam diri ini. Disamping itu, sibuk jugak mencari kerja baru dah dah berkali-kali resuma ini diubah suai. Tapi satu company pun tak ada yang panggil untuk di interview..errm…biarlah hati ni belajar untuk bersabar. Alhamdulillah masih mampu bersabar..

Ok lah. Biarkan dulu pasal kerja tu. InsyaAllah, ada rezeki dapat lah, yang penting dah berusaha dan perlu tingkatkan lagi usaha sambil itu banyak kan berdoa dan redha.

Kali ini, rasanya nak share pasal kata ganti nama yang say gunakan bila berbual-bual dengan rakan-rakan dan juga family. Banyak kata ganti yang saya guna. Kadang-kadang AKU, SAYA, KITE, SUE, ORANG,KAK NI. Penggunaan yang berbeza-beza berganyung pada individu yang sedang saya bercakap.

Aku- aku, saya gunakan pabila bercakap dengan kawan yang menggunakan perkataan aku dengan saya. Saya gunakan aku dengan kawan2 lelaki, kawan perempuan yang biasanya bukan teman rapat saya. Agak kasar tapi itu lah, kadang2 terasa janggal jugak.

Saya- apabila bercakap dengan orang yang lebih dewasa dr saya, bos, orang yg baru dikenali, pensyarah, cikgu. Lebih sopan kan dan juga dengan rakan2 yg lebih rapat dengan saya, dan pastinya kawan saya itu ada seorang yg sopan. Hehehe…

Kite- digunakan bile bercakap dengan parents, makcik pakcik sedara. Maklumlah, orang terengganu memang menggunakan “kite” bile bercakap. Dan sometimes, digunakan juga dengan kawan2 yang pastinya kawan rapat lah.

Sue- biase saje. Memang digunakan dengan sume rakan2 pompuan. bukan nak diskriminasi terhadap lelaki, tetapi rase janggal menggunakan “sue” bile bercakap dengan lelaki. Minta maaf kepada lelaki sekalian.

Orang- salah satu kata ganti yang digunakan dengan kawan2 pompuan jugak…hehehe…semua pompuan kan. Lebih lembut kan?!!!tapi kadang2 kawan2 pom konpius orang merujuk kepada “orang” atau merujuk kepada saya…hehehe..

Juga digunakan bile bercakap dengan mak ayah dan nenek/datuk.

Kak Ni-ni panggilan yang dipanggil oleh kakak dan adik2 dan juga sepupu2.

Nani- dipanggil oleh tok dan to’ki saya belah ayah. Panggilan yang paling saya suka.

Nani takut katak!!! (dalam buku mari membaca 1, masa darjah satu)

Noni- panggilan oleh makcik pakcik sepupu belah mak dan ayah.

Aye- hehe…digunakan masa sekolah dulu. sebenarnya merujuk kepada saya. Tapi time tu tak tau lagi nak beza kan saya dan aye. Bile dah masuk tingkat 3 baru tau yang aye tu adalah saya. Kelakar pulak bercakap dengan kawan menggunakan aye. Macam pelat pulak…tapi suka guna aye.

Kami-pernah guna perkataan ni masa belajar di MRSM Balik Pulau. “Mane kami tau”..hehehe…ini lah pengaruh dengan budak2 utara. Tapi seronok..

Itulah, antara beberapa kata ganti nama yang saya guna bile bercakap dengan orang. Seronokjugak bile ingat balik. Terpikir jugak, nanti dah kawen nakpanggil suami ape…tak nak lah panggil saying, ayang darling, honey…macam biase sangat kan…kena pikir suatu yang menarik dan lain dari yang lain…okeylah, saya nk pergi pikir dulu. Hehehe…

Wassalam…dan selamat malam…jangan lupa bace doa tidur…

Wednesday, August 11, 2010

Marhaban ya Ramadhan

::Selamat Menjalani Ibadah Puasa::

Bulan ramadhan sudah tiba...jom kita beribadat bersama-sama...

semuga dapat berpuasa dengan sempurna dan tertib.

jangan lupa memperhebatkan lg amalan2 lain...

agar ramadhan kali kini lebih baik daripada ramadhan2 yg lepas..

jangan tinggal kan sahur...

marilah kita sama2 memperbaiki peribadi pd bulan yg berkat ini...

semoga berjaya dan selamat berpuasa!!!

InsyaAllah!!!

Ameenn...!!!




Sunday, August 8, 2010

Rabiatul Adawiyah

::Aku Kena Basuh::



Kali pertama emak aku mengungkit kan hal ini. Aku fakir selama ni die tak kisah dan tak pernah menyuarakan benda2 mengarut cam nih. Mengarut bagi akulah dan mungkin tidak bagi orang lain. Apa die? KAHWIN!!! Argghhh…Aku tak percaya…!!!
nape isu ini mak ak bangkitkan…selama tidak pernah…die pom x pernah selidik sama ada aku dah berpunya or tidak…huhuhu…
Mak: “Apsal ank org lain senang jer kawen…blajar tak tinggi pom, senang dapat kje, senang dapat jodoh”.
Ayah: “Anak org lain suka melayan lelaki, bertegur sape, bergaul macam mane…anak kite, org tegur xpenah nk senyum, masam mencuka muka”
Aku: sengih cam kerang busuk jer lah, memang busuk pom…hehe… bagi aku xperlu nk melayan lelaki..aku bkn perempuan murah…mungkin org kate ak gedik…ak mengaku ak gedik tetapi ak x gedik dgn lelaki…ak gedik kat kwn2 pompuan jer…mungkin korang tak percaya dlm henset ak hanye ade bbrp shj no phone lelaki…bg aku xpenting nk simpan sume no diorg sekiranya ak bukan slalunye menelefon diorg…
Kadang2 aku pom terpikir jugak..ak nih ade perasaan kat lelaki tak…? Sebab dlm ati aku kosong…nk berkawan pom mesti nk mencari kwn pompuan.. entah la..malas nkpikir sbb ak percaya suatu ari nanti ak akan bertemu juga dgn saifudin ak tu…org kate berusaha, tapi diorg tak penah bgtau cam mne nk berusaha…mungkin ak perlu jd seprti siti khadijah, meminang rasulullah…tp siapa yg perlu ak pinang, sbb di keliling ak tiada lelaki…atau?!!! Aku pom tak tau..
Takpe lah..buat masa nih ak tak fakir lagi..sbb nye ak dah tak kje…dlu memang ak target if dapat kje ak akan bg ruang untuk hati ak tuk sape2 sje yg sesuai (ak tak memilih walopom ramai kwn2 kate ak memilih…perut bunci pom ak xkesah janji die tau nk jaga kesihatan)…tp skang mungkin terpaksa ak tangguh dlu…
Dah lah..takleh tulis byk2..nnt pecah pulak rahsia2 aku…biarlah menjadi rahsia…hehehe…


“Dengarlah wahai temanku, Allah memujukmu, at-toyyibat littoyibin, (an-Nur;26). Wanita baik itu dijanjikan untuk lelaki baik dan sebaliknya. Telah tercatat seungkap nama lelaki di Loh Mahfuz untukmu. Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu. Jika engkau teguh di atas jalanyang diredhai, InsyaAllah, si dia turut di jalan yg sama. Lupakan kegundahan , teguhkan diri pada cintaHakiki. Nescaya cinta lelaki soleh turut kau milikki.”

Aku bukan lah Rabiatul Adawiyah, tetapi aku telah cuba untuk menjadi seperti die walaupom tak sesempurna die…

Thursday, August 5, 2010

Untuk Saifudin Ku

::10 Sifat Calon Suami Yang Baik::

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.
2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.
7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Wednesday, August 4, 2010

Cinta

cinta tidak perlu diungkapkan mahupun diluahkan,

cinta tidak perlu dizahirkan dengan perbuatan dan tingkah laku,

cinta lahir dari hati yang suci dan ikhlas..

cinta itu adalah kasih sayang Allah untuk manusia...

cinta agung datang kerana cinta manusia kerana Allah...

Sunday, July 25, 2010

INSHA ALLAH~~MAHER ZAIN~~


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way

Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insha Allah x3
Insya Allah we’ll find the way

Monday, July 19, 2010

Perempuanku

::Perempuan dan Lelaki Saling Melengkapi::

Wanita tidak semestinya memerlukan lelaki, tetapi wanita dan lelaki saling memerlukan, cinta itu anugerah. Mengapa wanita memerlukan lelaki di dalam hidupnya? Untuk beberapa waktu dahulu, ia begitu memukul-mukul kepala. Ya, apa perlu seorang wanita yang bebas mempertaruhkan sebahagian besar hidupnya kepada tangan seorang lelaki? Bukankah lebih hebat jalan dihujung minggu bersama kawan rapat, berkenyit-kenyitan mata kepada lelaki kacak yang saling tidak putus dan tidak lokek senyum tanda salam perkenalan.

Saya mempunyai seorang rakan, sederhana cantik, tidak terlalu kurus tidak terlalu gemuk, tidak terlalu buruk, tidak terlalu jelita, manisnya ada, santunnya memikat orang tua, beragama juga kerana selalu sahaja diceritakan dia terhendap-hendap membawa sejadah masuk ke bilik stor kecil untuk solat, dan dia sentiasa cuba gembira dengan kehidupannya yang solo. Tetapi saya fikir, saya faham apa yang berputar-putar dalam kepalanya. Dia tidak dapat berdusta betapa kebahagiaan cinta kawan-kawan membuatnya cemburu, dan membuatnya selalu terfikir-fikir: Apalah perasaan gadis yang dipuja dan dicintai hebat oleh seorang lelaki.

Kawan, saya harap dia membaca artikel ini. Cinta tidak datang dipaksa-paksa. Cinta tidak juga datang kala kita mahukannya. Jika kita mahukan ia menjadi air, ia datang seperti api.Tetapi, jika kita bersabar dan menerima ketentuan Tuhan, seorang lelaki yang baik akan didatangkan kepada kita juga. Lelaki yang baik itu tidak turun dari langit. Lelaki yang baik itu juga tidak semestinya datang dengan kepala berketayap, janggut selambak atau harta membuak-buak.

Tetapi lelaki yang baik, jika Tuhan mahukan dia menemani kita sepanjang hayat, membimbing kelakuan kita, menjaga kemurnian kalbu bersama-sama, mendidik, membuka jalan agar kita dapat memperdalam selok belok agama yang barangkali selama ini hanya menjadi pakaian dan lencana, dan memberikan kita zuriat yang halal lagi dirahmatiNya. Dia akan datang apabila tiba masanya. Lambat atau cepat, maafkan saya, kerana Allah itu yang lebih mengetahui.

Kawan, kedatangan seorang lelaki dalam kehidupan seorang wanita seperti manusia kudung yang diberikan semula sebelah kakinya. Dia menyempurnakan kita. Namun, tidak kira semasyhuk mana sekalipun perkasihan dua jantina, selain perkara yang cantik-cantik dan molek-molek, kita, wanita, harus bersedia menerima kehodohan-kehodohan perhubungan. Kerana apabila kita mempersilakan seorang lelaki duduk di samping kita untuk sepanjang hayat, bererti kita harus langsung juga mempersilakan sekian masalahnya berbaring di bahu kita.

Kerana itu tidak hairan jika kita mendengar ada di kalangan kita, gadis, yang merungut-rungut kerana tanggungjawabnya terhadap keperluan hidup lelaki tidak juga berkurangan walaupun belum lagi berkahwin. Ya, lelaki memang mendatangkan bahagia. Tetapi lelaki juga mendatangkan sengsara. Namun jika kita bijak menatangnya, semuanya pasti baik-baik sahaja. Itulah adat dalam perhubungan. Yang buruk-buruk pasti ada. Barangkali daripada si dia, barangkali juga daripada kita, tetapi kita harus cermat mengimbangkannya agar jodoh berkekalan ke hari tua.

Bagi yang sedang galak bercinta dengan lelaki permata jiwa tetapi menerima tentangan keluarga dua pihak, jika anda fikir anda tidak mungkin mampu hidup bahagia tanpa restu ibu bapa, maka ada baiknya anda menyerah kalah saja. Walaupun tidak saling memiliki, dan cinta tidak juga diwali dan dinikahi, anda dan dia tetap pengantin di dalam jiwa. Barangkali sudah sampai masanya anda mencari sahaja lelaki lain untuk dibawa pulang menemui ibu bapa.

Bercakap soal kahwin, beberapa kenalan rapat yang dewasa bersama-sama. sejak zaman gatal-menggatal kenyit mengenyit kala di bangku pengajian, kini sudah disunting, dan bakal menjadi isteri kepada lelaki yang mereka cintai. Semoga mereka tak tersalah pilih. Dan semoga lelaki yang dipilih, melaksanakan tanggungjawab dan melunaskan hak suami isteri. Wanita, kita dicipta dengan kemuliaan syahadah. Kerana benih seorang lelaki, kita ini tersenyawa, dikurnia tenaga sehingga kita mampu menyibak jalan keluar dari rahim ibu untuk melihat dunia . Kerana benih seorang lelaki, kita ini ditiupkan jiwa, menjadi manusia, dan mencari seorang lelaki untuk dicintai, sebagaimana ibu diilhamkan Tuhan untuk berkasih sayang dengan bapa.

Dan kerana Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Pencipta, kita wanita, kita ini diciptakan daripada lengkungan rusuk kiri lelaki,tidak terlalu gagah sehingga mengenepi kudrat lelaki, tidak juga terlalu lemah sehingga jatuh menyembah kaki. Tetapi kerana ciptaan Tuhan itu indah, kita terbit daripada rusuk lelaki, bukan dekat kepala untuk dijunjungi, bukan dekat bahu untuk membebani, bukan dekat lengan untuk dijulangi, bukan dekat jari untuk disakiti, bukan dekat pinggul untuk dihenyaki, bukan dekat lutut untuk ditindihi, bukan dekat kaki untuk ditunggangi, tetapi dekat pelusuk hati untuk dimulia, disayangi dan dicintai.

Andai lelaki itu burung yang terbang, kita adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya.Semoga kita semua diketemukan dengan jodoh yang baik..InsyaAllah...

(from web: http://iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2381)

ermmm...harap cepatlah bertemu dgn "Saifudin" saya...

Wednesday, May 26, 2010

:: TENSION ::

the moment you are in tension
you will lose your attention
then you are in total confusion
and you'll feel irritation
this may spoil your personal relation
ultimately, you won't get co-operation
and get things into complication
then your BP may raise caution
and you may have to take medication
why not try understanding the situation
and try to think about the solution
many problems will be solved by discussion
which will work out better in your profession
don't think it's my free suggestion
it is only for your prevention
if you understand my intention
you'll never come again into tension!!!

Sunday, May 16, 2010

::Selamat Hari Guru::

Antara Jasa Atau Usaha




Selamat hari guru...itu lah ucapan yg setiap org/ insan yg bernama anak murid..tidak kira, pada masa kini kamu seorg PM, menteri, doctor, angkasawan, geologist...sume kejayaan itu adalah atas jasa-jasa mulia seorg insan yg bernama GURU...keikhlasan mereka untuk mengajar/ berkongsi ilmu mereka demi membentuk seorg lagi manusia...

Saturday, May 15, 2010

::Apa Dah Jadi::

Saya Sayang Sama Kamu

Apa dah jadi!!!Konpiuh aku...Sampai2 kat umah, terus mencari laptop kesayangan…tapii…baru je tekan suis, bukak screen die…tup2 ade bunyi pelik…kletak…kletak…huhuhu…pemegang screen laptop pecah…sedey…screw die dah tertanggal…ape dah jadi…kenapa jd cam nih….hukhuks…adehhh…risau pulaks hati…nak buat ape?!!nk repair kat mne?!!msh buleh repair ker?!!!berapa ongkos nye…xkisah arr…kena beli laptop baru kerr…hehehe..ade niat nih…dr dlu lg simpan niat nih…tp ak syg sama kamu,…kamu setia sma ak…sudah 4 tahun…kamu bru jer kena format 2 kali, walopom kau selalu kena serang demam virus…huhu…sorry sy xtau nak hirau kan kamu…kenapa kamu pecah…kamu buat ak sedih…

Kedua…bru pulang dr career fair..dah mula cari kje baru…huhu…harap2 dpt kje baru…kje yg lg best…kje yg org appreciate ape yg kita buat…walaupom ak suka ngan kje aku skang nih…Cuma sedikit tidak suka ngan rakan sekerja…xpe tahan jer hati…xpe janji ak xtensen…mak kate klu kje tensen cari kje lain…bagus la mak…sayang kat mak…

Lagi pom, company tempat ak tgh training skang ni mengalami masalah dalaman…biase lah..syarikat besar…politik pom besar…dah jd camni..nahh…sume org dah kelam kabut…itu lah, fikir dlu sebelum bertindak…yg kena bukan anda seorg, sume org akan terlibat…termasuk org bawahan yg xde kena-mengena...huhuhu...

Xpe lah…ape-ape pom…rezeki Allah di mana2…bumi Allah nih besar dan luas…usaha, doa dan tawakal..insyaAllah, Dia akan permudahkan jalan kita…Ameen…

Tambahan:
td masa lunch, kami didatangi oleh seorg budak yg memohon derma untuk kanak2 spastic..ak agak terkejut tetiba bdk ni sapa kitorg, ak tgk die dengan reaksi muka terkejut dan pelik...hehehe...budak tu ckap nk amek ms sikit jer..so layan jer lah...borak2..slidik2...akhirnya lebih jugak dari 10 min...bg la derma skit...tp sebelum budak tu pegi, sempat lg dia ckp camnih kat aku "akak buleh senyum sikit tak, muka akak serius sgt lah"...
huhu...ak xleh terima...muka ak mmg cpt ade reaksi..risau gak kut2 buat org lain takut...maknanye pasni ak kena senyum slalu...perlu ke??!!!nnt org kate ak angau atau gile...konpiuh lg...huhuhu...

Saturday, May 1, 2010

British English vs Malaysian English

British English vs. Malaysian English




< Who says our English is teruk? Just read below - Ours is simple, short, concise, straight-to-the-point, effective etc.



WHEN GIVING A CUSTOMER BAD NEWS



Britons: I'm sorry, sir, but we don't seem to have the sweater you want in your size, but if you give me a moment, I can call the other outlets for you.

Malaysians: No stock.



RETURNING A CALL

Britons: Hello, this is John Smith. Did anyone call for me a few moments ago?

Malaysians: Hello, who call?



ASKING SOMEONE TO MAKE WAY

Britons: Excuse me, I would like to get by. Would you please make way?

Malaysians: S-kew me.



WHEN SOMEONE OFFERS TO PAY

Britons: Hey! Put your wallet away, this drink is on me..

Malaysians: No need lah.



WHEN ASKING FOR PERMISSION

Britons: Excuse me, but do you think it would be possible for me to enter through this door?Malaysians: (pointing at the door) Can ah?



WHEN ENTERTAINING

Britons: Please make yourself right at home.

Malaysians: No need shy shy one lah!



WHEN DOUBTING SOMEONE

Britons: I don't recall you giving me the money.

Malaysians: Where got?



WHEN DECLINING AN OFFER
Britons: I would prefer not to do that, if you don't mind.

Malaysians: Don't want lah.



IN DISAGREEING ON A TOPIC OF DISCUSSION

Britons: Err...Tom, I have to stop you there. I understand where you're coming from, but I really have to disagree with what you said about the issue.

Malaysians: You mad ah?



WHEN ASKING SOMEONE TO LOWER THEIR VOICE.

Britons: Excuse me, but could you please lower your voice? I'm trying to concentrate over here.

Malaysians: Shut up lah!



WHEN ASKING SOMEONE IF HE/SHE KNOWS YOU.

Britons: Excuse me, but I noticed you staring at me for sometime. Do I know you?

Malaysians: See what, see what?



WHEN TRYING TO FIND OUT WHAT HAD HAPPENED

Britons: Will someone tell me what has just happened?

Malaysians: What happened ah? Why like that one ah?



WHEN SOMEONE DID SOMETHING WRONG

Britons: This isn't the way to do it. Here, let me show you.

Malaysians: Like that also don't know how to do!



WHEN ONE IS ANGRY

Britons: Would you mind not disturbing me?

Malaysians: Celaka you!

kuang...kuang... who say our english teruk...

angkat tangan...

me!!!I raised my hand...hehehe...

**diambil daripada kisahlucu.blogspot.com**

Thursday, April 29, 2010

::Rusuk Kiri Dia::
Lelaki yang baik itu
Akan melamarku melalui ayah dan ibuku
Akan memetikku dari taman mereka
dengan penuh rasa hormat
dengan penuh rasa kasihkan Allah

Lelaki yang baik itu
Akan menjaga pandangan matanya
Akan menegurku dengan hemah
tidak akan menyentuhku selagi bergelar lelaki ajnabi buatku
tidak akan memilikiku tetapi mendidikku

Lelaki yang baik itu
Tidak perlu mengukir kata indah penuh lalai
Tidak perlu mengungkap kata cinta setiap hari
Tetapi akan selalu mengajarku mengucapkan kata cinta pada Allah
Akan selalu menyusun kata indah dan berseni menegur khilafku

Lelaki yang baik itu
tidak akan merasa gah dengan kuasanya
tidak akan mengaku dirinya sempurna
hanya peribadi dan iman penambat hati
kerana kumahu lelaki yang mampu membimbingku
Tetapi layakkah peribadi dan imanku memiliki kamu?
Semoga DIA mendengar permintaanku
Semoga DIA memakbulkan doaku
Kerana lelaki baik itulah yang akan mengimamkan solatku
kerana lelaki baik itulah yang kudamba sebagai suamiku.
Ilham: Siti Nurhayati Binti Dollah
Copy from blog my idea
~~Creadit to: Asnida Nordin~~

Monday, April 12, 2010

DOWN

::I will never give up::

Kata org "tuah ayam, pada tajinya. tuah manusia tiada sape yg tau. Rezeki setiap orang tu Allah swt dah sediakan...yg penting usaha yang berterusan dan sentiasa berdoa dan redha dgn ujian yg Allah berikan...

Dipetik daripada FB one of my frens:

"Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya".

lately nih...aku dah terasa down sgt with what had happen to me last week...huhuhu...takpe2...hati yg sabar akan menerima ganjaran yg besar drp ALLAH swt..insyaAllah...

Friday, March 12, 2010

::Jatuh Cinta::




Sunday, March 7, 2010

If Allah is by my side. I'm not afraid.



::teringat kat cite "MY NAME IS KHAN".
diskriminasi terhadap muslim oleh negara2 barat.::

Friday, March 5, 2010

CHANGE!!!!

::You Need to Change::

suriyani, ko kena berubah...okey....chaiyok2x...~~~pesanan hajiroh~~~
tp ape yg perlu aku ubahkan???
aku pom tak tau...huhuhu...

guys..

insyaAllah, aku akan berubah sikit2..hehehehe...

Monday, January 11, 2010

Di sini bukan tempatku

Kerdilnya Seorang Hamba

Biarpun kita menjadi tuan, kita tetap bertuhan…
Biarpun kita mereka-reka, kita tetap ciptaan…
Apalah kita menjadi tuan, sedangkan kita tetap hamba..
Apalah guna mengangkat kepala, sedangkan sujud tempatnya…
Lihatlah ke dalam diri, peperangan ada di sana…
Tempat kita di mana?!!!
Kalau bukan di situ…
Gelap dan sempit, dan hanya fitnahnnya teramat dasyat…
Perjalanan yang jauh terasa perit…
Berliku-liku dengan wajah yang legam…
Siapakah yang mampu menolong?!!!
Kalau bukan kamu yang berasa kerdil…
Lalu memencilkan jiwa dalam pandangan-Nya…
Lalu tunduk sujud mewalangkan diri…
Lalu pulang ke pangkuan-Nya..
Kerdillah diri apabila kita pulang ke sana..
Bergelumang tanah di atasnya subur bunga-bunga
Wahai Allah,
Terimalah kepulanganku…
HambaMu..
Ku lari ke hutan, kemudian teriak ku…
Ku lari ke pantai, kemudian mennyanyi ku…
Sepi…
Sepi dan sendiri , aku benci…
Aku mahu binggar… aku mahu dipasar…
Bosan aku dengan penat…
Dan enyah saja kau pekat..
Seperti berjelaga jika ku sendiri
Pecahkan saja gelasnya
Biar ramai, biar mengaduh sampai gaduh..
Aihh…
Ada malaikat menyulam jaring labah-labah belang
Di tembok keraton putih
Mengapa tak goyangkan saja locengnya
Biar terdera…
Atau aku harus lari ke pantai
Belok ke hutan…

Rangga,
Ada Apa Dengan Cinta

Saturday, January 2, 2010

SELAMAT TAHUN BARU 2010

Happy new year Pictures, Images and Photos

Tahun baru menjengah, 2009 ditinggalkan...

Hari semalam menjadi kenangan, hari esok akan dilalui dengan penuh cabaran yang belum diketahui...

bersediakah untuk menghadapi hari esok???!!!

ketakutan mengisi ruang hati....

semuga ALLAH mlindungi dan mempermudahkan segala urusan ku di dunia dan juga akhirat...

InsyaAllah...

waallahualam...