Wednesday, August 11, 2010

Marhaban ya Ramadhan

::Selamat Menjalani Ibadah Puasa::

Bulan ramadhan sudah tiba...jom kita beribadat bersama-sama...

semuga dapat berpuasa dengan sempurna dan tertib.

jangan lupa memperhebatkan lg amalan2 lain...

agar ramadhan kali kini lebih baik daripada ramadhan2 yg lepas..

jangan tinggal kan sahur...

marilah kita sama2 memperbaiki peribadi pd bulan yg berkat ini...

semoga berjaya dan selamat berpuasa!!!

InsyaAllah!!!

Ameenn...!!!




Sunday, August 8, 2010

Rabiatul Adawiyah

::Aku Kena Basuh::



Kali pertama emak aku mengungkit kan hal ini. Aku fakir selama ni die tak kisah dan tak pernah menyuarakan benda2 mengarut cam nih. Mengarut bagi akulah dan mungkin tidak bagi orang lain. Apa die? KAHWIN!!! Argghhh…Aku tak percaya…!!!
nape isu ini mak ak bangkitkan…selama tidak pernah…die pom x pernah selidik sama ada aku dah berpunya or tidak…huhuhu…
Mak: “Apsal ank org lain senang jer kawen…blajar tak tinggi pom, senang dapat kje, senang dapat jodoh”.
Ayah: “Anak org lain suka melayan lelaki, bertegur sape, bergaul macam mane…anak kite, org tegur xpenah nk senyum, masam mencuka muka”
Aku: sengih cam kerang busuk jer lah, memang busuk pom…hehe… bagi aku xperlu nk melayan lelaki..aku bkn perempuan murah…mungkin org kate ak gedik…ak mengaku ak gedik tetapi ak x gedik dgn lelaki…ak gedik kat kwn2 pompuan jer…mungkin korang tak percaya dlm henset ak hanye ade bbrp shj no phone lelaki…bg aku xpenting nk simpan sume no diorg sekiranya ak bukan slalunye menelefon diorg…
Kadang2 aku pom terpikir jugak..ak nih ade perasaan kat lelaki tak…? Sebab dlm ati aku kosong…nk berkawan pom mesti nk mencari kwn pompuan.. entah la..malas nkpikir sbb ak percaya suatu ari nanti ak akan bertemu juga dgn saifudin ak tu…org kate berusaha, tapi diorg tak penah bgtau cam mne nk berusaha…mungkin ak perlu jd seprti siti khadijah, meminang rasulullah…tp siapa yg perlu ak pinang, sbb di keliling ak tiada lelaki…atau?!!! Aku pom tak tau..
Takpe lah..buat masa nih ak tak fakir lagi..sbb nye ak dah tak kje…dlu memang ak target if dapat kje ak akan bg ruang untuk hati ak tuk sape2 sje yg sesuai (ak tak memilih walopom ramai kwn2 kate ak memilih…perut bunci pom ak xkesah janji die tau nk jaga kesihatan)…tp skang mungkin terpaksa ak tangguh dlu…
Dah lah..takleh tulis byk2..nnt pecah pulak rahsia2 aku…biarlah menjadi rahsia…hehehe…


“Dengarlah wahai temanku, Allah memujukmu, at-toyyibat littoyibin, (an-Nur;26). Wanita baik itu dijanjikan untuk lelaki baik dan sebaliknya. Telah tercatat seungkap nama lelaki di Loh Mahfuz untukmu. Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu. Jika engkau teguh di atas jalanyang diredhai, InsyaAllah, si dia turut di jalan yg sama. Lupakan kegundahan , teguhkan diri pada cintaHakiki. Nescaya cinta lelaki soleh turut kau milikki.”

Aku bukan lah Rabiatul Adawiyah, tetapi aku telah cuba untuk menjadi seperti die walaupom tak sesempurna die…

Thursday, August 5, 2010

Untuk Saifudin Ku

::10 Sifat Calon Suami Yang Baik::

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.
2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.
7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Wednesday, August 4, 2010

Cinta

cinta tidak perlu diungkapkan mahupun diluahkan,

cinta tidak perlu dizahirkan dengan perbuatan dan tingkah laku,

cinta lahir dari hati yang suci dan ikhlas..

cinta itu adalah kasih sayang Allah untuk manusia...

cinta agung datang kerana cinta manusia kerana Allah...