BRANDED BUNDLE


Assalamualaikum

Pasar lambak, pasar malam?

Anyway,
bukan itu yang ingin Cik Suri mahu ceritakan. 

Apa yang cik suri mahu ceritakan adalah tentang "branded" atau "bundle". 

Cik Suri sekadar ingin tahu, memakai barangan atau pakaian yang berlabelkan "Branded" dan "Bundle" itu penting sangat ke?

Iya lah, sehingga ada orang mencemek apabila disebut tentang pakaian bundle. 

Pada pandangan Cik Suri, sebenarnya tidak penting pun branded atau bundle. 
Cik Suri suka beli yang baru, tidak pernah dipakai oleh orang lain. Dan yang penting, Cik Suri suka tengok, cantik dan selasa dipakai. 

Tiba-tiba pula cik suri buat posting begini. Sebenarnya bersebab!

Ada orang yang sound Cik Suri. 
"Eleh, tak pakai baju bundle konon."
Lepas itu, ada pula mulut yang cakap begini dekat Cik Suri 
“Tapi, tak pernah pun nampak pakai baju branded.

Honestly, Cik Suri tidak pernah membeli barang bundle, terpakai. Cik Suri mempunyai alasan tersendiri kenapa belum pernah membeli pakaian terpakai. Bukanlah Cik Suri berniat untuk berlagak tetapi ini kerana Cik Suri mempunyai masalah kulit yang allegic kepada debu. Kulit cepat kena rash.

Kadang-kadang, cik suri sedang mengemas rumah, lap-lap debu, kulit akan menjadi gatal dan berbirat. Mandi air di hotel pun boleh buat kulit menjadi merah dan berbintik-bintik seperti digigit nyamuk.

Apabila ada orang yang sound cik suri cara begitu, sakit juga hati ini. Mulut macam sound sytem rosak. 

Cik suri bukanlah golongan yang duit terlalu banyak, sehinggakan perlu membeli pakaian branded sebegini. Seperti apa yang sedang cik suri pakai sekarang ini hanyalah sekadar sehelai jeans jenama LadyLike dipadankan dengan kemeja jenama Agenda (orang hadiahkan), perfume kegemaran Elizabeth Arden, Pretty, yang cik suri beli one set dua tahun yang lepas. Itu pun dengan harga discount, 20%.  

Kasut paling mahal yang pernah Cik Suri beli adalah Camel Active, itu pun harga after less dapat dalam RM 150. Kalalu jenama Carlo Rino, standard harga discount di bawah RM 100, mampulah untuk cik suri belikan kepada diri sendiri. 

cik suri memang tidak mampu untuk membeli handbag berjenama LV tetapi tidak kemaruk langsung hendak pakai jenama LV sehinggakankan sanggup membeli yang tidak original. Baik beli bag jenama pasar malam. Walaupun tiada nama, tapi kadang-kala tahan lasak dan berkualiti seperti jenama yang mahal. 
"Bagiku, branded is nothing."
Kalau tidak mampu, cik suri lagi suka buat cara tidak mampu. Lebih baik beli handbag di pasar malam yang sah-sah tiada label jenama. Sekurang-kurangnya, kita sedar diri, ini bag pasar malam, bukan bag LV dari pasar malam.

Branded? 

Cik suri pun tanya balik dekat orang tu “bangga ke pakai berpakaian branded?”. (edisi nak cari gaduh, balas balik) 

Beli bekas makanan jenama Tupperware pun bising macam ayam telur sebiji riuh satu kampung. 

Adoi. Pelik betul. 

Pakai jenama tupperware AppleLady. Ade juga masuk iklan dekat tv dan radio, AppleLady...murah dan quality sama cantik macam brand yang lagi satu tu. 

cik suri tak pakai jenama Levi’s. pernahlah dulu-dulu hampir terbeli Levi’s dekat butik di Sunway Pyramid tu. nasib baik otak sempat cancel. 

after fitting, pakai tak selesa walau cutting die cantik tapi sebab kita gemuk. so, dapat save balik duit, boleh beli jeans local Bum or Jeep 2-3 helai. 

Kannnn... Itu pun sebab cik suri jalan seorang diri. hahaha!!! 

Tabiat cik suri tidak boleh keluar shopping seorang diri. Nanti macam-macam yang akan terbeli. Kalau keluar bersama kawan-kawan, cik suri boleh control sikit beg duit. Alasannya, kawan-kawan dia akan bagi banyak pandangan, dan yang hendak dibeli boleh jadi tercancel daripada membeli.

Berbalik kepada cerita tadi, cik Suri agak terkejut dengan statement orang-orang begini. Rupa-rupanya dia perhati dengan apa yang kita pakai. Teringin juga nak list out dekat dia, kan baru padan muka. Sibuk hendak hal tepi kain orang. huh!!!

Pernah dulu pada tahun 2010, cik suri attend exhibition OGA di Singapore. Kami ada buka booth untuk company. Masa itu, cik suri kerja dengan Noreq. Syarikat Norway dalam pembuatan Life Safety Boat, Davit, Rescue Boat etc. 

Our marketing exec, tegur handbag cik suri, jenama Sembonia, tak mahal pun cik suri beli kalau nak compare dengan jenama Coach, Gucci. Dia sangat kagum dan siap tanya mahal tak beli. Kalau di Malaysia, kite kata murahlahkan. Dia kata sangat mahal dan dia tunjuk bag dia. cantik. Dia cakap dia beli dekat pasar dengan harga SGD30. Kira mahal jugalah, kalau harga dalam ringgit malaysia. Pada cik suri, boleh dikatakan sebenarnya orang Singapore lagi kaya dari kita tetapi mereka memilih untuk bersederhana. 

Apa yang penting kita kena pandai uruskan keperluan dan kemahuan. Jangan sampai sanggup beli baju mahal-mahal tapi makan terpaksa ikat perut. 

Itu bukan cara cik suri. Bagi cik suri makan dulu yang penting, yang lain tolak belakang, lain masa baru kira. Ada lebih kita beli mahal, jika tiada beli apa yang mampu. Tidak perlulah menunjuk-nunjuk apa yang kita pakai. Jenama apa yang kita pakai, esok-esok kalau tidak ada duit, tiada orang yang akan bagi kite duit. Tak kan…

Lagi satu branded dengan bundle dua perkara yang berbeza. Jangan labelkan orang yang tidak pakai pakaian bundle, dia adalah poyo dan sebagainya dan hanya akan pakai pakaian branded
Tidak!!! Ramai lagi orang yang kaya, berkemampuan tetapi memakai pakaian bundle dan ramai lagi orang yang tidak mampu tetapi berlagak, berhabis duit untuk beli pakaian branded.
 
So, ingat-ingatlah, lagi-lagi dalam bulan puasa ni, dan raya akan tiba juga, beli ikut keperluan dan kemampuan. Jangan membazir. Sentiasa ingat waktu susah kerana kita tidak nampak masa hadapan.

Amber Liu,  f(x)

Haa...lagi satu.
Amber Liu pakai sandals jenama apa ni?.
Cantik sangat. I really want it. Cantik and sporty.
My dear, Amber..can you give me one that shoes. My size is 235!!!


Love you, Amber!!!

2 comments:

Suri Suriyani said...

Oooo...baru paham...xpenting pun audit ni...cume macam lawatan biase....lawatan sambil belajar nk discuss pasal invoicing...biase lah business mesti ade main2 skit banyak....hahaha :)

nabihah said...

bundle oke gak, mak abah ngan adek lelaki selalu pegi. branded sekali sekala ok. sebab mostly, memang tahan lama. biha punye nak dekat 10 tahun, 5 tahun.

Ad Code

Responsive Advertisement