Friday, February 13, 2015

::PERMATA ISLAM::

Assalamualaikum

Terjaga dari tidur ketika sayup-sayup kedengaran bacaan al-Quran dari masjid. masih belum subuh rupenya. tangan lantas mengambil telefon untuk melihat jam ketika itu 5.48 pagi. kelihatan simbol whatapps, terus membuka dan...

"innnalillah wa innalillahhirrojiun" ucapan dari rakan grup. rupa-rupanya telah hilangnya sebutir permata islam. tuan guru nik aziz nik mat telah pergi meninggalkan kite semua. Allahu...gugur luluh rasa hati. mata terus terang...Allahu akbar...benarkah cerita ini.

bangkit, mandi, solat subuh. seusai itu, hadiahkan bacaan yaasin untuk tuan guru yang dihormati. walaupun tidak pernah bertemu muka dengannya. walaupun kau hanya ku lihat dari jauh di atas pentas ceramah, ku doakan Allah tempatkanlah dia bersama-sama orang yang kau sayangi.

hati tetap bermonolog. akal seperti masih tidak boleh menerima. bermacam-macam perkara berlegar-legar di otak. itu tak kena, ini tak betul. Allah. 
terimalah berita ini. "mak, nik aziz dah meninggal." " aah, malam tadi", jawab mak. oh, mak dah tahu rupanye. kenapa aku baru tahu. malam tadi aku tertidur awal ke? tak, kerana aku sempat menonton cerita delina di tv3 dan sempat menonton cerita korea di laptop. sedihnya. aku dilalaikan dengan hiburan. menyesal pun sudah tak berguna.

ya Allah,
kau kasihilah, kau sayangilah, kau jagailah dia. perginya meninggalkan kami. dan ketika ini kami memerlukan pembimbing. dia lah orang yang selalu memberi teguran, ingatan kepada kami tentang agama-Mu, Ya Allah. jangan kau hilangkan ingatan itu dari hati kami. jangan kau lalaikan kami dari agama-Mu.

beristirehatlah wahai guru. setelah penat lelah kau berjuang untuk agama Allah. semoga kau tenang disisi Allah, dan orang-orang yang dipilih Allah.

Al-fatihah



wassalam
#pergimukeranaAllah

No comments: