Thursday, January 8, 2009

Buah Keranji, Mengaji Dan Aku...

Buah Keranji, Mengaji, TG Hj. Hadi dan Aku???


"sorong papan, tarik papan,
buah keranji dalam perahu,
suruh makan, aku makan(banyak pulak tu),
suruh mengaji aku tak mahu."


ape kaitan pantun ni dengan buah keranji, mengaji, TG Hj. Hadi dan aku??

jeng...jeng..jeng..
saje jer nak wat gempak...

tahun 1990,
ape kaitan dengan tahun 1990??
aku dan buah keranji??


1990, at that time I'm just 5 years old..and I lives with my grandparent in Marang, Terengganu..just a memory that I allways remember...living with them..our routine for every friday's morning..
actually..
aku tetiba teringat pasal buah keranji just now...dah lame tak makan buah keranji..last time aku makan buah ni mase aku 1st year in UKM time pegi fieldwork kat pantai barat...hehe.
padahal kat umah aku tu berlambak orang jual buah keranji....kat pasar lah..tp tak de la pulak nak makan..saje jer..tetiba hari ni mengada2 teringat kat buah keranji tu..
dulu mase kecik2...buah keranji ni lah yang selalu tok aku belikan tuk aku kat pasar hari jumaat..kat mane tu???ala kat mane lagi, masjid TG Haji Hadi lah...kan every friday kat masjid tu akan ada talks..ceramah..mengaji Quran and everything lah...

every friday tok and toki aku akan bawak aku pegi masjid tu..dieorang ni suka lah pegi sini..dengah ceramah kat msajid tu..and ramai orang yang datang kat masjid tu..kadang2 sampai tak muat masjid tu...pendek kata bukan sampai tak muat tapi memang dah tak muat..dan ape yang aku ingat tok aku ni die akan bawak tikar and kitorang kan duduk bawah pokok nyior...(pokok nyior???)...tau tak??? pokok kelapa lah tu...hehe....


pokok nyior aka pokok kelape


TG Haji Hadi??sape die tu??kenal tak??
dulu aku tak kenal sapa die tu..tapi selalu lah aku dengar tok or toki aku sebut...bile dah besar nih baru lah aku tau sape die tu..politician...yer ker??..agaknye..tp yang aku tau die lah yag selalu mengaji and bagi ceramah agama kat masjid Marang tu...tak leh komen banyak2 nnt masuk ISA pulak..hehe..
tapi kenangan mase kecik2 banyak kat situ..orang kate tempat bermain..tempat makan buah keranji..yer lah setiap jumaat mesti tak mis buah keranji tu..kadang rindu pulak zaman kanak2 nih..
correction:
last time makan buah keranji last 2 years, Dec 2007.
time tu ade kursus CiBEC kat Kolej Telekom, Marang...
hari jumaat, kitorang, CiBEC's participant buat gotong royong membersihkan kubur area citu..then after that cleanmass, aku and my frens gi ler jejalan kat masjid Hj. Hadi tu..time tu lah aku beli buah keranji and kitorang g makan kat pantai depan masjid tu..hehe..
layan...

info buah keranji:
~scientific name die ialah Dialium laurinum
~buah keranji ade dua jenis;
1) jenis yang kecil, yang biase kite makan tu
2)jenis ke-2 besar sedikit dr yang yang biase kite makan tu..jenis ni aku tak pernah makan and tengok...so xleh nk cite lah..hehe
~buah ni skang ni dah hampir pupus dah...rasenye orang2 skang tak kenal kut..hehe..
~buah kat dalam die warna oren, kulit die warna hitam kelabu.



my favorite..buah keranji..childhood snack..

No comments: