HARI MERDEKA 2024 - Negaraku Lagu Kebangsaan

Assalamualaikum



Bersempena dengan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-67, sudah pastinya akan ada lagu patriotik yang akan menaikkan lagi semangat kemerdekaan setiap warga rakyat Malaysia.


Di Malaysia tercinta ini, banyak lagu patriotik yang telah dicipta dan dinyayikan sejak zaman berzaman lagi. Pelbagai rencah rasa, ada yang bersemangat, ada yang runtun jiwa juga.


Satu lagu ini yang kita akan sentiasa nyanyikan walau di mana dan apa jua acara. Iaitu lagu NEGARAKU. Lagu "Negaraku" adalah lagu kebangsaan kita. Lagu yang penuh jiwa, pengorbanan dan kasih sayang. 


Mari kita hayati bait-bait lirik Lagu Kebangsaan Malaysia ini.


Tajuk: Negaraku

Pengarang Asal: Saiful Bahri, 1957


Negaraku,

Tanah tumpahnya darahku

Rakyat hidup, bersatu dan maju

Rahmat bahagia, Tuhan kurniakan

Raja kita, selamat bertaktha

Rahmat bahagia, Tuhan kurniakan

Raja kita, selamat bertaktha.


Tanah Melayu ini tanah mengalirnya darah pejuang-pejuang yang tidak kenal erti lelah dan putus asa dalam berjuang menuntut kemerdekaan bumi melayu daripada penjajah. Berabad kurun tanah berkat ini dijajah. Pribumi, penghuni asal menderita akibat daripada kekejaman pendatang. 


Tanah ini adalah tanah yang akan kita pertahankan. Tanah ini tanah yang nenek moyang kita bertumpah darah untuk mempertahankannya. Janganlah kita menjadi anak bengsa yang tidak mengenang budi dan belot kepada ibu pertiwi.


SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-67

MALAYSIA BERDAULAT, RAKYAT HIDUP AMAN SEJAHTERA



No comments:

Ad Code

Responsive Advertisement