Thursday, April 30, 2009

aku, dia, mereka dan tuan umah

::aku, dia, mereka dan tuan rumah::

mangsa: aku dan housemate,
suspect: penyewa terdahulu
penyelesai: tuan rumah...


ape dah jadi?

kejadian ni berlaku dua ari yang lepas..and petang semalam houselord(ambil drp perkataan landlord) datang untuk settlekan problem ini...
apakah masalahnya??
huhuhu...tangki air umah kita orang ade sumthing...sumthing yg mmg kitorg tak expect langsung...huhu..

apakah ia..???

ia adalah...sekor ikan buntal..opps..salah ikan bandaraya!!!(aku pom xpernah dgr nme ikan nih..tp tuan umah ckp ikan tu)..ikan ini telah menetap dan menjadikan tangki air umah kitorang ni habitat die...cehh...kesian kat kitorang nih...rupa2nye mandi air ikan...
tak kami dugaan air yg berbau busuk ni adalah disebabkan ikan itu sudah mati...agak2 bru mati lah...malam tu time aku cuci baju dah ade bau yg kurang menyenangkan..lebih kurang bau cam clorox..so aku pk2, pagi td ade org cuci main tangki kat bawah tu...
keesokan paginye...mandi cam biase..aku dah start demam n selsema..so, hidung dah tak dapt kesan any bau-bauan...housemate dah bising dah air bau lain macam..mcm2 andaian yg dpt dihuraikan(betul ke dihuraikan)..ade yg kate bau cam bangkai...tp aku kate bau clorox...tak leh tahan..siap kate patutlah lantai putih lain mcm jer...
petang tu balik dr ofis...pegi2 mkn kat kedai mkn(mmg lately ni kitorg jarang dah memasak kat umah)...
then balik umah dlm kul 630 petang...tgk cite matahari jap...tetiba zai bising lagi..katenye air bau sesangat busuk...cam bangkai..die suh aku cium air kat tgn die nih..aku pom try lah nk hidu...unfortunately, hidung aku nih tersumbat...so xder bau...nk tye jiran sebelah kut2 air tangki umah diorg pom bau jugak..last2 si zai send text to our houselord...
dalam kul 7 tuan umah n husband dia datang..pakcik ni pom panjat lah kat tangki air tu..tgk2 kut2 yg ade..mula2 tgk xder pape pom..puas2 disuluh...haaaa...tu die...seekor ikan bandaraya yang tlh mati...huhuhu...busuk gilerrzzz...hidung aku yg tersumbat ni pom buleh bau..sikit2...tuan umah keluarkan ikan tu..agak besar juga lah ikan tu...huhuhu...
misi tuan umah mencuci tangki air...kesian kat die...tp lg kesian kat kitorg nih..3 bulan mandi air ikan...semalam mandi air bangkai ikan...hwaa33x...
bekerja keras pakcik tu mencuci tangki air...dah lah sorang2 smbil dibantu oleh makcik nih..kami pom bantu lah ape yang terdaya..yer ker...
settle semua dalam jam 8.00mlm..terima kasih pakcik and makcik....
so..masing2 tgh pk nk mandi ker taknak...last2 mandi jugak...yakin air dah bersih...
alhamdulillah...

moral of the story:

1~klu pindah umah, 1st thing kne check..tangki air..kut2 ade mende2 yang tak sepatutnya..cthnye ikan, kucing ker, tikus ker..or anythinglah..
2~tuan punye umah @penyewa sebelomnya..klu kaki pancing..jangan lah simpan ikan yg dipancing tu dlm tangki air..kesian kat ikan tu...terkurung...kesian lg kat org lain..mandi air ikan...

::sedikit info tentang ikan bandaraya nih::

1~Common ikan bandaraya species found in Malaysian households include the H. plecostomus (sucker mouth) or leporacanthicus galaxies (vampire plec). This is in addition to several other species of dotted or spotted sucker fish variety.
>
2~sesetengah org guna ikan bandaraya nih sebagai pencuci akuarium..sebab ikan nih suka makn lumut dah kotoran.
3~mempunyai kulit yang keras dan muka die seakan-akan catfish tp takde sengat..mmg pom sbb ade org kate die adalah suku sakat kumpulan ikan keli...
4~ikan bandaraya nih suka mengorek tanah tebing sungai or tasik...kadang2 smpai beberapa kaki ke dalam tanah...just to lay their eggs in...hati2 korekan ni mungkin boleh menyebabkan small erosion..

nih die ikan bandaraya...

5 comments:

nadya said...

mende yg xpenah dibuat org kot...
trok tol kene smpai cani kan...
pe r slh kite...huhu

diZZy GeoloGist said...

kite tak salah..
salah mereka dan keluarga mereka..
apsal g simpan ikan dalam tangki air...
huhuhu...

Naqiuddin Zairi said...

now aku dah phobia pasal tangki tak bersih. huhu.

ape2pun, makang lah ikang tu. goreng pun sodap. hehe

diZZy GeoloGist said...

yark!!!
x makang pom xpe...hehehe...

sufi_sakinah said...

salam..wah..unbelieveable!..sabar jela.