PENGALAMAN BERCUTI DI TAIWAN

Assalamualaikum

Tak disangka-sangka bercuti di negara Taiwan adalah satu percutian yang tidak akan Cik Suri lupakan. Ia adalah satu pengalaman yang amazing and I love it!!!
 
Teruskan membaca, ya.

Pada akhir bulan Januari yang lepas, cik suri bersama teman baik telah "melebarkan sayap" kami ke negara TAIWAN, Heart of Asia. 

Pengembaraan kami ini selama 6 hari 5 malam dan  kami sempat melawat ke beberapa tempat yang wajib dilawati. 

Tetapi sayangnya, masih ada beberapa tempat yang tidak sempat kami kunjungi. Arghhh...sedihhnyaa!!! 

Untuk posting ini, saya akan kongsi dahulu info dan tips yang perlu anda tahu tentang negara Taiwan. Teruskan membaca ya!!!

Kenapa memilih Taiwan

Unexpected trip yang mana pada asalnya kami plan hendak travel ke South Korea. Tetapi terubah plan ke Taiwan pula. Mungkin kerana terpengaruh dengan Mira Filzah?


Sebenarnya ia lebih kepada pembacaan. Taiwan pada ketika itu tidak ramai orang Malaysia kunjungi. Boleh dikatakan underrated destination. Tapi sebenarnya mutiara yang tidak terlihat.

Taiwan adalah sebuah negara yang mudah untuk diakses. Kita tidak memerlukan apply visa atau ETA kerana rakyat Malaysia diberi keistimewaan free visa. Jadi, just book your flight, packing your bag and fly...!!!


Muslim friendly. Tidak dinafikan majority rakyat Taiwan adalah non-muslim, tetapi Taiwan hari ini sedang menuju ke arah industri pelancongan mesra-muslim. Telah banyak restoran-restoran halal dan jangan terkejut di Taiwan sendiri mempunyai 7 buah masjid yang menjadi pusat umat Islam Taiwan. 

Taroko National Park is one of the reason why I choose Taiwan. Saya teringin pergi ke sini kerana struktur geologinya. Ya lah, as a geologist mestilah kita berminat untuk melihat dengan mata kepala sendiri. Sama seperti perasaan ingin melihat Yellowstone di USA.

Pemandangan yang cantik di Yehliu Geopark juga menjadi alasan kenapa saya memilih Taiwan. Banyaklah alasannya. 

Trip ini pada asalnya akan menjadi my first solo trip. Tetapi selepas saya share my plan dengan sahabat karib saya, dia  teruja dan ingin ikut sekali. Jadi saya terpaksa booking tiket untuknya walaupun lewat sedikit. Nasib baik masih ada tiket yang sama tarikh dengan saya.

Review yang saya baca daripada internet banyak menyatakan bahawasanya Taiwan adalah one of the safest place in the world. Kita tidak akan tahu selagi kita tidak mencuba. 

And exactly 100% agreed. Selama 6 hari di Taiwan, saya setuju yang Taiwan adalah selamat untuk travel solo atau berkumpulan. 

Orang-orang Taiwan sangat peramah dan banyak membantu kita. Jangan segan untuk bertanya. Jangan terkejut, saya jatuh cinta pada lelaki yang tunjukkan jalan untuk ke masjid. 


Beli tiket AirAsia

Kami menggunakan penerbangan AirAsia kerana harga tiket yang pastinya tersangat murah. Sesuai dengan tema AirAsia iaitu "Everyone can fly". 

Harga tiket kami keseluruhannya berjumlah berjumlah RM502.40 seorang. 

Kuala Lumpur - Taoyuan - Kuala Lumpur


Musim sejuk di Taiwan

Setelah membuat beberapa bacaan dan kajian melalui capaian internet, kami memilih bulan Januari sebagai waktu yang sesuai untuk bersuka-ria di Taiwan.  Tambahan pula ketika itu adalah cuti tahun baru cina.

Taiwan adalah sebuah negara yang beriklim subtropika yang mana ia mengalami cuaca sejuk dan juga panas. 
Pagi pertama kami di Taichung, sinaran matahari yang...menyilau!!!

Masa yang terbaik untuk melawat Taiwan adalah antara bulan Februari sehingga April dan pada bulan October sehingga Disember.    

Seboleh-bolehnya cuba elakkan daripada mengunjungi Taiwan pada bulan Jun sehingga September kerana dalam tempoh itu sering kali berlakunya ribut taufan. 

Saya ada terbaca satu blog daripada blogger Malaysia yang berhadapan dengan situasi ribut taufan ketika dia sedang bercuti di Taiwan. Saya dapat bayangkan betapa ngerinya pengalaman itu dan beliau juga ada menceritakan pengalaman terkandas di Hualien hampir 2 hari kerana terputus hubungan pengangkutan dan terlepas flight untuk kembali ke Malaysia.

Saya juga nasihatkan anda untuk membawa jaket tebal atau baju semi-tebal kerana cuaca di sana berangin dan sejuk, lagi-lagi di kawasan pergunungan seperti Jiufen dan persisiran pantai Yehliu.

Lagi satu jangan lupa untuk membawa payung atau baju hujan. Sepanjang tempoh kami berada di Taiwan sering kali hujan turun secara tiba-tiba. 

Atas nasihat orang tempatan, plan kami untuk ke Yehliu Geopark dibatalkan kerana tiba-tiba hujan.

Salah satu kekurangan jika bercuti pada bulan Januari adalah kerana ia musim perayaan tahun baru cina. Jadi, tidak banyak acara yang diadakan pada musim perayaan ini kerana penduduk tempatan sedang membuat persiapan perayaan.

Tetapi, kelebihan kepada kaki shopping kerana pada musim perayaan banyak jualan murah di outlet-outlet dan pasaraya. Discount yang tidak terjangkaui akal. Murah!!!. 

Hanya perlu sediakan wang yang banyak untuk berbelanja sehingga pengsan. 

Tukaran Mata Wang 

Setibanya kami di lapangan terbang Taoyuan, kami segera meyelesaikan urusan kemasukan di imegresen dengan mengisi white card dan dengan pantas bergerak ke Aras 1 untuk membeli tiket bas ke Taichung County.
 
Sebelum itu, kami sempat juga membuat pertukaran duit Ringgit Malaysia kepada matawang Taiwan. Kadar pertukaran wang di lapangan terbang ini tidaklah begitu ketara jika kita terus membuat pertukaran di Malaysia. 

NTD100 ~ RM 14.32

Kami juga ada membuat pertukaran wang di Malaysia. Cuma dengan kadar yang secukupnya kerana sengaja ingin mencuba tukar wang di negara orang pula. 

Anda perlu pastikan mempunyai cash kerana di sini mereka tidak menerima kad untuk pembelian tiket MRT , tambah nilai easy card atau pembelian di Night Market dan sebagainya. 

Anda juga boleh sediakan kad kredit yang telah diaktifkan untuk penggunaan antarabangsa, Selain itu, kad wise atau bigpay sebagai persediaan kecemasan. 

Kemudahan Pengangkutan

Di Taiwan, kemudahan pengangkutan awam adalah sangat mudah untuk diakses. Sepanjang percutian ini, kami menggunakan MRT, THSR, teksi dan juga bus. 

Menaiki bas untuk ke Sun Moon Lake

Untuk tiket THSR, kami membuat tempahan tiket terlebih dahulu melalui aplikasi KLOOK. Harga THSR lebih murah dan kami tidak perlu risau kerana hanya perlu membuat pertukaran tiket di kaunter sahaja. Tidak perlu beratur panjang dan tidak perlu risau tiket akan habis.

Tiket THSR yang kami ambil di kaunter. Fast lane.

Perjalanan di sekitar Taipei pula kami menggunakan kemudahan MRT. Bas pula kami naiki ketika lawatan ke Taichung, Yehliu Geopark dan Jiufen.

Kad Perjalanan - Easy Card

Pembelian easy-card boleh dibeli terus di kedai serbaneka seperti 7-Eleven, Family Mart dan lain-lain. Ini adalah perkara pertama yang kami lakukan kerana kami akan gunakan untuk membayar tambang bas ke Taichung. 


Setiap orang di Taiwan akan memiliki Easy-card. Dengan adanya easy-card, ia membolehkan kita untuk menaiki bas, bas intercity (jarak-jauh), MRT, express train, menaiki kabel car dan menyewa u-bike.

Tambahan pula, dengan menggunakan easy-card kita dapat menjimatkan masa kerana tidak perlu beratur di kaunter untuk membeli tiket. Yang paling seronoknya, ianya cashless. Jadi kita selamat tidak akan mengumpul banyak syiling yang pastinya sangat leceh!

Harga untuk sekeping easy-card adalah NTD100. Tetapi perlu ingat, kita kena topup nilai dahulu sebelum menggunakannya. Untuk pertama kali penggunaan, tambah nilai boleh dibuat dengan nilai NTD300- 500. 

Tempahan Hotel

Kami menempah beberapa hotel di sepanjang 6 hari berada di negara Taiwan ini. Satu malam di Taichung, satu malam di Hualien dan empat malam di Taipei. Kesemuanya tempahan dibuat melalui website booking.my.

Penginapan di Taichung yang sangat selesa. Berkonsepkan homestay.

Banyak sahaja pilihan hotel yang murah dan selesa. Ketika berada di Hualien, kami beruntung kerana mendapat hotel yang murah, besar dan pemandangan pergunungan yang cantik. Pemilik hotel juga sangat peramah dan banyak membantu kami.

Di Taipei pula lain jalan ceritanya. Kami tersilap memilih hotel kerana hotel itu sangat creepy dan sangat kecil sehinggakan kami terpaksa solat di atas katil. Tiada ruang langsung. ibarat seperti kami mendapat bilik store. 

Pintunya pula ada ruang besar di bawahnya. Kami terpaksa menyusun kasut untuk menutup ruang yang terlihat itu. Nasib baik hotel itu kami tempah untuk satu malam sahaja. Terasa seperti kena scam.

Bahasa Taiwan

Taiwan adalah negara hampir keseluruhan rakyatnya berbangsa Tionghwa. Jadi sudah tentulah mereka berbahasa Mandarin, Kantonis atau seangkatan dengannya. 

Sudah pasti akan berlaku "miscomunication" antara bangsa Melayu dan Cina. Seorang bercakap bahasa tempatan mereka dan seorang lagi menggunakan broken english. Sudah seperti ayam dan itik berbicara. 

Bersama orang local yang peramah. Kami bertanyakan jadual perjalanan bas di Sun Moon Lake

Lagi-lagi apabila berkomunikasi dengan pakcik tua. Manalah dia akan faham apa yang kami cuba sampaikan. 

Asalnya kami tidak tahu bagaimana hendak berkomunikasi macam mana dengan orang Taiwan ini. option terakhir selain berbahasa English adalah tunjuk-tunjuk menggunakan jari. 

Tetapi semasa berada di Hualien, pemilik hotel yang kami tinggal itu bercakap dengan kami menggunakan google voice. 

Dari situ kami belajar bercakap dengan orang Taiwan. Voice bahasa melayu terus akan translate ke pilihan bahasa yang kita pilih. Yeay!!!

Sewaan pocket-wifi

Untuk mendapatkan capaian internet, kami menggunakan Pocket-Wifi yang disewa melalui Klook. Tetapi kami terpaksa collect pocket-wifi tersebut di Songsang Airport dan akan return pula di Taoyuan Airport. 

Bergambar di Songsang Airport selepas collect pocket-wifi di kaunter. 

Untuk first day dan second day kami tiada internet kerana kami bergerak terus dari Taoyuan Airport ke Taichung. Satu kesilapan yang kami lakukan. Lesson learnt.

Bagusnya pocket-wifi ini kerana ianya dapat digunakan banyak device. Jadi, kami hanya berkongsi sahaja. Tak bestnya pula adalah baterinya cepat habis.

Sebenarnya sewaan pocket-wifi adalah lebih murah jika dibandingkan dengan pembelian sim-kad.

Akan ada sambungan untuk Itinerari dan kos di sepanjang Trip Taiwan ini. 

No comments:

Ad Code

Responsive Advertisement