TRIP TO SIEM REAP, CAMBODIA - PART 2

Assalamualaikum

DAY 2 - ANGKOR WORLD HERITAGE

hari kedua ini kami gunakan sepenuhnya untuk trip ke angkor wat complex. selepas sarapan di hotel, mustfa dah siap-siap tunggu kami. sempat juga dia main sorok-sorok bila dah nampak kami dekat lobi hotel tu. pagi tu kami memang perlu khidmat dia untuk bercakap dengan receptionist hotel. sebabnya bilik saya air-corn rosak dan shower tak boleh nak buka. bersilat juga kami mandi pagi tadi.

dah siap-siap semua, masuk kereta kami terus bergerak untuk membeli pass masuk ke angkor. harga pass adalah 20 usd seorang. dekat pastu akan ada gambar kita. jadi, masa beli tu, senyum siap-siap sebab diorang snap sesuka hati jer.

Angkor Complex ni sangat besar. ia terdiri daripada enam kuil tetapi kami hanya melawat tiga kuil sahaja. jujurnya saya cakap memang penat, letih, dan rasa nak balik tak larat...

ANGKOR WAT
angkor wat adalah kuil pertama yang kami lawati. kuil inilah yang orang sanggup bangun pagi-pagi sebab nak ambil gambar sunrise. kawasannya sangat luas. pada hari tu, cuaca sangat cantik, langit cerah. sangat sesuai untuk mengambil gambar-gambar yang cantik. tetapi gambar yang saya capture tidak seberapa nak cantik kerana camera microless saya tetiba terlari setting dan menyebabkan gambar jadi blurred dan handphone pula terlupa hendak charging.

BAYON THOM
selepas puas berjalan-jalan mengelilingi sekitar angkor wat. kami bergerak ke bayon thom. untuk lawatan di bayon thom ini, kami hanya mengelilingi dengan kereta. sejujurnya kami terasa letih sangat selepas berjalan di angkor wat. saya sempat menyuruh teman mengambil video tetapi dia lupa nak simpan. agak merugikan. sedihnya.

ELEPHANT TRACE
sebenarnya dekat dinding tu ada ukiran gamba gajah. mula-mulanya saya tak perasan jugak. bila perhati dari jauh baru nampak. dekat sini kami jalan sekejap je. mustafa kata lima minit tapi kalau dah bergambar macam-macam pose nak kan.

TA PROHM
ta prohm ini asalnya tak famous mana tetapi selepas angelina jolie datang untuk penggambaran filem tom rider, ta prohm ni terus jadi famous. masa dah mula dibuka untuk pengunjung.

kebanyakan gambar di ta prohm diambil oleh mustafa. setiap sudut dia suruh posing. honestly cakap memang penat. bila dia cakap nak ambil gambar solo, dalam otak dah kena set tiga pose yang berbeza. kadang-kadang tu, dia akan suruh extra pose. malu tau nak pose lebih-lebih. bahaha.

memang penat berjalan-jalan di angkor complex ni. dah la lapar tapi kami beruntung sebab mustafa memang dah sediakan air mineral. boleh buat alas perut dan hilangkan dahaga. kami bergerak pulang ke hotel dalam jam pukul 230 petang. tapi sebelum tu, kami singgah makan tengahari di muslim family kitchen restaurant. family kitchen ni betul berhampiran dengan masjid al-naek mah.

di bahagian depan restoran ini ada satu kedai cenderamata. selepas makan kami pergi jenguk-jenguk apa yang ada di kedai tu. disebabkan kopi yang saya minum sedap, saya membeli satu paket serbuk kopi 500gram dengan harga 5usd. saya juga membeli beras satu kilo berharga 3usd dan 2 paket candy yang dibuat daripada coconut dan banana, setiap satu berharga 1usd.

hidangan ikan tu saya lupa apa namanya, tetapi yang atas dapur tu namanya "lembu panjat bukit". bagi saya boleh tahan masakanya. tapi saya lagi suka ikan tu sebab sos dia ada kacang tanah. memang lain dari yang ada di malaysia. lagi satu kalau datang sini, kena cuba air kopi dia. sedap sangat. teringat-ingat. dekat sini ada jual serbuk kopi tu, tapi bila balik malaysia dan bancuh, rasanya tak sama macam di sana. jumlah makan tengah hari adalah sebanyak 20usd untuk empat orang.

kami pulang ke hotel, mandi dan solat zuhor dan asar. kami akan lakukan solat jamak. tepat jam 430 mustafa dah siap tunggu di lobi hotel. kami bergerak ke Floating Village, Tonle Sap Lake. untuk ke floating village kami akan menaiki boat. harga tiket adalah sebanyak 15usd seorang.

kami sampai ke jeti semula masa tu dah gelap, means dah malam around 7 malam or something. kami terus bergerak balik ke hotel. dalam kereta baru terasa letih. tetapi, ada lagi agenda yang belum settle. kami belum SHOPPING lagiii. masalah besar tuuu. hahaha...

masa ni kami decide hendak jalan-jalan di night market. terus  bagitahu mustafa supaya dropkan kami di night market. lagipun night market just a few minutes walking distances from hotel.

nama awek ni lee anh. dia peniaga dekat siem reap old market ni. seorang yang peramah dan ceria. dia sebenarnya dilahirkan di malaysia dan pernah tinggal selama beberapa tahun tetapi dia tak pandai berbahasa melayu. dia warganegara kemboja.

malam ni kami shopping dan cuci mata dulu. tetapi saya membeli juga di kedai si lee anh tadi. dua helai t-shirt cambodia dgn harga 4usd dan syiling bag 12 biji dengan harga 6usd. kemudian lee anh bagi percuma gelang tangan yang dibuat daripada tali. cantik dan saya sangat sukakannya.

terasa juga nak try street food orang kemboja ni, tapi takut. sebab takut tak halal. tu yang susah. sebenarnya kita kena pandai cari mana yang jual halal tetapi tak jumpa sebab tak ada tanda halal. sedih. malm tu kami pulang ke hotel dalam jam 1030 malam. penat tapi sempat juga kemas-kemaskan barang, solat dan tidur pada jam 130 malam.

Jumlah kos untuk hari kedua adalah:
Angkor Complex entry fee : 20usd
T-shirt : 4usd
Coin purse : 6usd

TOTAL :  usd61 ~ rm256.20

sekian enjoy reading. till meet again. third day will coming soon. maybe next year.

HAPPY NEW YEAR, FRIENDS.

#welcome2017 and #byebye2016

Wassalam.

Mustafa Angkor said...
This comment has been removed by the author.

Assalamualaikum saudaraku semua..
Nama saya Mustafa bin Abubakar (tourist transportation service and driver)
Dari SIEM REAP ANGKOR CAMBODIA
Disini saya menawarkan perkhidmatan tuktuk dan jug kereta (Lexus) untuk tuan2 dan puan2 yang berhajat traveling ke siem reap angkor dan inggin pemandu muslim dan boleh bercakap bahasa melayu boleh lah hubunggi saya melalui Whatsapp +85570596040 (Mustafa)
Saya akan berusaha khidmat yang terbaik untuk tuan2 dan puan2 semua...