DEMAM | PART II


Assalamualaikum

Ini adalah sambungan kepada entry petang tadi. 
Alhamdulillah demam saya dah kebas sedikit. Suhu badan pun sudah turun, tidak panas lagi seperti petang tadi.

Okay, saya hendak kongsikan sedikit petua untuk redakan demam. Petua ini saya dapat melalui pembacaan dan carian di Google.


Amalkan meminum teh limau
Ketika waktu berbuka tadi, saya bancuh teh yang diperah bersama limau kasturi. Bila teguk air teh limau suam, terasa segar seluruh badan. Seperti air itu mengisi salur-salur urat di badan. Dramanya macam dalam movie, recharge balik tenaga. Alhamdulillah, hilang rasa tidak bermaya dan lemah badan. Solat maghrib pun lebih bertenaga.


Madu, jangan lupa makan.
Baru sekejap tadi saya makan sesudu madu. Itu pun setelah membuat sedikit rujukan dari mr. google dan baca dari blog-blog yang kongsi tentang tips-tips untuk hilangkan demam. Madu ia sangat bagus untuk hilangkan batuk. Selsema pun kurang. Ketika sis suri telan madu tadi, aduh pekatnya lalu ikut anak tekak ni. Manisnya tak boleh bawa berbincang. 

My mum tanya kenapa tak bancuhkan dengan air dan limau. Alaa... manalah tahu boleh buat macam tu. Alhamdulillah, selsema dah hilang. Cepat betul berkesan madu ni. Patutlah orang tua cakap, sebaik-baik penawar adalah madu.

Dua petua yang saya boleh kongsikan, sebab ia memang sangat menjadi. Demam pun sudah berkurangan, cuma batuk yang masih lagi ada tapi tidak seteruk petang tadi. Alhamdulillah.

Kalau ada kawan-kawan yang ada petua-petua lain yang boleh dikongsi, silalah tinggalkan mesej di ruangan komen. Jangan malu-malu tau;)

wassalam
cik suri yang menulis

No comments:

Ad Code

Responsive Advertisement