A TILE FOR SEVILLE DANA UNTUK MEMBINA MASJID DI SEVILLE, SEPANYOL


Assalamualaikum 

Pernah dengar tak pasal A Tile for Seville. Apa itu A Tile for Seville. Adakah sejenis kuih raya atau nasi arab atau...atau..atau...tak tahu lah? Tak pernah tahu dan tidak pernah nak ambil tahu?

A Tile for Seville adalah kempen mencari dana untuk menaja pembinaan sebuah masjid di sebuah tempat yang bernama Seville, di Sepanyol. Pembinaan masjid ini adalah untuk membantu masyarakat Islam Sepanyol sebagai tempat beribadat dan secara tak langsung sebagai pusat pentadbiran dan penyebaran agama Islam. Jumlah anggaran dana yang diperlukan adalah sebanyak 18juta Euro untuk pembelian tapak dan juga proses pembinaan masjid tersebut.

Kempen A Tile for Seville ini telah dirasmikan pada 24 May 2016. Kempen ini akan berlangsung sedari May dan akan berakhir pada November 2016. Kempen selama enam bulan ini adalah usahasama antara Ukhwah for Ummah dan Fundacion Mezquita de Sevilla. Ia diwakilkan oleh empat orang selebriti Islam Malaysia iaitu Fafau (Fara Fauzana), Diana Amir, Fynn Jamal dan Heliza Helmi.


Apa yang perlu kita lakukan untuk menyokong A Tile for Seville ini. Kempen ini tidak memerlukan kerja-kerja berat, fizikal yang mantap dan sado. Apa yang perlu kita lakukan hanyalah dengan mengeluarkan RM 10 sebagai sedekah atau sumbangan bagi membina masjid itu. Haaa…tu dia, dengan RM 10 tetapi kita akan mendapat pulangan atau saham yang lumayan di akhirat nanti. Siapa tak mau kan. Saya pun nak, lagi-lagi pada sepuluh malam terakhir Ramadhan ni. Jom, ramai-ramai keluarkan sedakah untuk muslim di Seville nih.


Bagaimana hendak salurkan sumbangkan itu.  Sumbangan boleh dibuat dengan cara tunai, cek dan juga melalui transaksi bank kepada account rasmi A Tile for Seville. Jangan pulak ke account saya. Saya tak terlibat dalam kempen ni. Saya cuma orang biasa yang cuba mengajak kawan-kawan membantu masyarakat Islam yang lain. Untuk sumbangan kawan-kawan semua bolehlah merujuk kepada web rasmi ukhwah for ummah iaitu http://www.ukhwahforummah.org/ atau ig rasmi @ukhwahforummah dengan #atileforseville. Disitu mereka telah ajarkan cara-cara untuk kita boleh salurkan sumbangan.

Kenapa nak buat masjid dekat Spain, kenapa tak di Malaysia saja. Takutnya nak jawab soalan macam ni. Nantikan kena kecam kalau tersalah tulis. Hehehe. Takdelah gurau jer.

Buat pengetahuan sahabat-sahabat, kenapa tercetusnya idea untuk pembinaan masjid di Seville ni. Ini adalah inisiative masyarakat Islam Malaysia dan juga Sepanyol.

Sahabat-sahabat yang dikasihi… ececece…macam dalam pertandingan debat pulak… J J J

Seville adalah sebuah bandar di Spain yang diduduki oleh minority beragama Islam di Sepanyol. Terdapat anak-anak muda di bandar ini yang giat berusaha untuk membersihkan nama Islam dari segala tuduhan negatif terhadap Islam. Kita juga sedia tahu sejarah asal-usul Islam di negara Sepanyol, kan.

Mereka ini telah menyewa sebuah rumah kedai dan dijadikan sebagai musolla untuk masyarakat Islam menunaikan solat lima waktu dan mengadakan kelas mengaji al-Quran. Dan, ada saja masyarakat Eropah yang mengucapkan kalimah syahadah di musolla itu. 

Untuk makluman sahabat, sudah hampir 10 tahun mereka memohon agar kerajaan Sepanyol membina sebuah masjid tetapi agak mustahil hasrat mereka ini untuk ditunaikan. Lagi-lagi apabila ia adalah sebuah negara di bawah kepimpinan kerajaan bukan Islam.


Itulah serba sedikit yang boleh saya kongsikan melalui blog ini. Saya pun dapat tahu hal ini melalui instagram Farah Fauzana dan Diana Amir. Tiba-tiba terminat pula dengan projek yang mereka war-warkan dan usahakan ini. 

Itulah, tergerak hati pula dan terasa hendak ajak kawan-kawan join saya. Mana tau kan, ada sahabat-sahabat yang berkenan di hati hendak salurkan sumbangan untuk sahabat-sahabat muslim kita di Sepanyol. Ganjaran akhirat tu, siapa tak nak kan. Saya nak jugakkkk….

Info adalah dari web UkhwahforUmmah. 

Dan, 
boleh tengok video "Travelog A Tile For Seville" di YouTube Channel.

Mohon halal yerr… J J J  


Wassalam

No comments:

Ad Code

Responsive Advertisement